Op 21 juni 2015 werd het convenant “Retail- en horecavisie” ondertekend. Dit convenant was de start van een brede samenwerking tussen de Zandvoorts ondernemers en de Gemeente Zandvoort.
Om de punten uit het convenant verder uit te werken werd een Kernteam bestaande uit ondernemers en Stichting Marketing Zandvoort opgericht.
Een belangrijk punt was de wens van de ondernemers om te komen tot een Ondernemers/Innovatiefonds waaraan vrijwel alle ondernemers verplicht moeten meebetalen.
Met behulp van het bureau Van den Bosch & Partners (gespecialiseerd in het oprichten van Ondernemersfondsen) werd een concept-voorstel uitgewerkt.
Het definitieve voorstel werd op 20 december 2016 door de Gemeenteraad behandeld en goedgekeurd.
Per 1 april 2017 werd een bestuur gevormd bestaande uit 7 personen.
In juni 2019 heeft de eerste evaluatie plaatsgevonden. Eén van conclusies was dat er “nieuw elan in samenwerking van ondernemers” is gekomen. Tevens werd de wens uitgesproken om te kijken naar alternatieve mogelijkheden voor financiering van het fonds.
Door corona kreeg het fonds tijdelijk een andere rol, meer gericht op de ondersteuning van de lokale ondernemers (o.a. 1,5 meter campagne). In deze periode is er tijdelijk geen reclamebelasting geheven. De gemeente Zandvoort heeft in deze periode wel de volledige subsidie verstrekt aan het fonds.
Na corona zag het fonds het aantal (structurele) aanvragen sterk toenemen. Deze konden in eerste instantie vanuit de reserves worden gefinancierd, maar het bleek ook dat de totale jaarlijkse subsidie-aanvragen de inkomsten van het fonds overstegen.
In 2022 is daarom een onderzoek gestart naar alternatieven voor financiering van het fonds met als doel meer inkomsten met een eerlijkere bijdrage vanuit de ondernemers.
Na onderzoek en meerdere inspraaksessies is in juli 2024 het definitieve voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad. De raad heeft dit voorstel goedgekeurd. In november 2024 heeft de ondertekening van het nieuwe convenant plaatsgevonden met als ingangsdatum 1 januari 2025.